“Branding”-ul este unul dintre cele mai importante aspecte ale oricărei afaceri, mari sau mici, cu amănuntul sau B2B. O strategie eficientă de marcă vă oferă un avantaj major pe piețele din ce în ce mai competitive. Dar ce anume înseamnă „branding” și de unde provine acest termen?

Marca ta este promisiunea pe care tu le-o faci clienților. Le spune clienților la ce se pot aștepta de la produsele și serviciile tale și diferențiază oferta ta de cea a concurenței. Marca ta derivă din cine ești tu, cine vrei să fii și cine cred ceilalți că ești tu.

Termenul englezesc “BRAND” provine dintr-un cuvânt mai vechi care la origine avea sensul de “a arde”.

Inițial acest cuvânt a fost folosit cu sensul de “torță”, adică un sfeșnic mai lung și mai gros, cu o flacără în capăt, utilizat de oameni pentru a putea vedea în întuneric și a le lumina calea.

Mai târziu termenul de “brand” a fost utilizat și pentru a descrie bucățile de fier înroșite în foc, care emiteau o lumină roșiatică sau chiar alb-gălbuie, pe care ulterior fierarii le scoteau de acolo pentru a le bate pe nicovală și a face cele de trebuință unei curți boierești: unelte și, mai ales, arme.

Atunci când un astfel de obiect nou era gata, el încă era înroșit și radia căldură, ca urmare i se spunea obiectului respectiv că este “BRAND NEW”. Englezii spun și acum unui lucru nou cumpărat că este “A BRAND NEW THING” (“un lucru absolut nou”). De exemplu, albumul din 1999 al cântărețului Sting se numește “A BRAND NEW DAY” (“O zi cu totul nouă”).

Ulterior, unele din bucățile acelea de fier incandescent au fost concepute pentru a marca animalele (vite, tauri) cu o bucată de fier înroșit sub forma inițialei proprietarului. Fierul acela înroșit care se aplică pe pielea animalului se numea „BRANDING IRON” („fier de marcat”).

De la această idee de a marca vitele pentru a le deosebi și a ieși în evidență a fost, apoi, preluat conceptul de “PRODUCT BRAND” (“marcă de produs”) și cel de “BRANDING” (“gestionarea și promovarea mărcii de produs”) în lumea afacerilor.

În secolul al XIX-lea, un crescător de vite texan a refuzat să-și marcheze vitele. El a susținut apoi că orice vite pe care le găsea și care nu erau marcate erau ale lui! Ca urmare, vitele rătăcite sau cele care se îndepărtau de orice turmă înainte de avea marcate pe ele numele crescătorului au început să fie numite cu numele acestui crescător texan. Acest nume a început să fie din ce în ce mai cunoscut și este acum utilizat pe scară largă pentru a descrie persoanele care nu se conformează unor reguli și au tendința de a se separa de marea masă. Numele respectivului crescător de vite era Samuel MAVERICK.

În limba engleză „MAVERICK” a ajuns să însemne „o persoană non-conformistă, excentrică, rebelă, disidentă, originală”.

ȘTIAȚI CĂ? …

  • Apple a fost cel mai valoros brand din lume în 2021.
  • Coca-Cola cheltuiește în medie 4 miliarde de dolari pe branding în fiecare an.
  • 74% dintre oameni devin loiali mărcilor prin conținut.
  • 73% dintre consumatori iubesc un brand cu un serviciu prietenos pentru clienți.
  • 71% dintre consumatori preferă să cumpere produse sau servicii de la mărcile pe care le cunosc.
  • Companiile cu bloguri obțin cu 67% mai multe clienți potențiali pe lună.
  • 65% din afacerile unei companii provin de la clienții existenți.
  • 33% dintre consumatorii din SUA iau în considerare schimbarea mărcilor după o singură situație de servicii slabe.
  • Mărcile cunoscute cheltuiesc în medie cca. 200 de milioane de dolari pentru designul logo-ului.
  • Anumite culori utilizate în logo-ul, web și designul produsului pot stimula recunoașterea mărcii.

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *