A ști ce întrebări să pui (și când să le pui) este una dintre competențele esențiale în coaching. Identificarea nevoilor pe care le are persoana care se află în proces de coaching necesită două lucruri care trebuie stabilite: în primul rând – care este starea actuală (unde se află acum, de ce are nevoie de coaching); în al doilea rând – cum arată starea finală dorită (unde dorește să ajungă și cum). Iată zece dintre cele mai bune întrebări de coaching.

1. Ce ai dori să obții până la sfârșitul acestei sesiuni?

Pun această întrebare (sau o variantă a acesteia) la începutul fiecărei sesiuni de coaching. În felul acesta, atât mie, cât și clientului, ne este clar la ce lucrăm. Astfel mă asigur că ne menținem pe direcția dorită de client și îl asigură pe acesta că va primi o valoare adăugată de calitate din respectiva sesiune de coaching.

2. Ce lipsește în viața ta în acest moment?

Această întrebare mi se pare uimitor de simplă, dar și de puternică. Suntem cu toții atât de prinși cu tot felul de activități în viața de zi cu zi și ne risipim eforturile în atât de multe direcții, încât există mari șanse să nu avem timp să ne gândim la ceea ce lipsește în viața noastră (și ne-ar putea ajuta, echilibra, face fericiți). De cele mai multe ori această întrebare indică nevoi nesatisfăcute și poate constitui o revelație puternică pentru clienții noștri deoarece dorim să conștientizeze că trebuie să-și asume responsabilitatea pentru satisfacerea propriilor nevoi .

SFAT: Îmi plac și întrebările:

  • Ce ți-ar plăcea să ai MAI MULT în viața ta?,
  • Ce ai vrea să ai/vezi MAI MULT în viața ta?

urmate de:

  • Ce ți-ar plăcea să vezi MAI PUȚIN în viața ta?,
  • Ce ai vrea să vezi MAI PUȚIN în viața ta?

3. Dacă ai putea schimba doar UN singur lucru acum, care ar fi acela?

Utilizez această întrebare atunci când un client se simte copleșit de problemele pe care le are, este confuz sau nu se poate decide pe ce anume subiect să se concentreze.

4. Cum anume vei ști că ți-ai atins acest obiectiv?

Poate suna ca o întrebare plictisitoare, dar o lipsă de claritate este motivul principal pentru care oamenii nu își finalizează acțiunile (și nu își ating obiectivele!). În schimb, această întrebare îi ajută pe clienții tăi să învețe să fie cât mai specifici. Atunci când ne este foarte clar ceea ce vrem să obținem, ne este mult mai ușor să inițiem acțiuni, să monitorizăm progresul pe care îl facem (și asta ne face să ne simțim bine) și știi când anume să sărbătorim atingerea obiectivului!

5. Care este primul (SAU cel mai simplu) pas pe care l-ai putea face spre atingerea obiectivului pe care ți l-ai propus?

Folosesc această întrebare atunci când clientul își propune obiective complexe, atunci când un client se simte copleșit de amploarea a ceea ce vrea să realizeze sau atunci când se pierde în detalii. Mai pun această întrebare și atunci când observ că persoana din fața mea își face griji cu privire la cantitatea de muncă pe care o presupune obiectivul său.

SFAT: De obicei, mai folosesc și variantele:

  • Ce anume ai de gând să realizezi până săptămâna viitoare/ în luna următoare pentru a-ți atinge obiectivul pe care ți l-ai propus?

sau

  • Ce anume ai de gând să faci mâine pentru a-ți atinge obiectivul pe care ți l-ai propus?,

în funcție de client și de obiectivul pe care și l-a propus.

6. Ce anume NU ai vrea să te întreb?

Clienții care răspund la această întrebare indică, de fapt, o zonă pe care o evită. Punerea în evidență a acestei zone și abordarea acesteia este aproape întotdeauna un moment puternic în relația de coaching cu clientul tău.

SFAT: Pune această întrebare într-un mod jucăuș!

7. Cum anume te ajută asta?

În afară de faptul că abordează direct comportamentul de auto-sabotaj, această întrebare poate fi, de asemenea, o provocare lansată clientului în a analiza motivele care îi fac să își saboteze propriile interse, acțiuni și obiective. Adesea oamenii își sabotează aspirațiile atunci când nu realizează pe deplin ceea ce pierd dacă nu fac schimbarea și continuă se se complacă în situația curentă.

Sfat: O altă variantă a acestei întrebări este:

  • Cum anume servește asta la atingerea obiectivului pe care ți l-ai propus?”.

Alte întrebări care pot fi puse sunt:

  • Care este avantajul de a rămâne unde ești acum?
  • Care este avantajul de a rămâne în situația în care te afli acum?
  • Ce anume ai de câștigat dacă rămâi în situația în care te afli acum?
  • Ce anume ai de câștigat dacă nu faci schimbarea pe care o dorești?

8. Cum vei SĂRBĂTORI asta?

Nu pun această întrebare doar la atingerea obiectivelor mari, ci și atunci când o activitate mai dificilă a fost finalizată. Dacă nu pun întrebarea aceasta, atunci există riscul ca sărbătorirea reușitei să fie ratată, amânată sau făcută în pripă, clientul fiind cu gândul la următorul pas pe care îl are de făcut. Însă fără sărbătorirea și celebrarea reușitelor personale, viețile noastre pot deveni cu ușurință un șir plictisitor de activități de rutină. Clienții noștri au nevoie de sărbătorirea reușitelor pentru a căpăta energie, pentru a căpăta încredere în forțele proprii și pentru a fi motivați în a face următorul pas spre obiectivul pe care și-l propun.

9. Ce este în neregulă cu modul în care ești ACUM? Ce nu-ți place la tine în ACEST MOMENT? Și în ce domenii ale vieții/activității tale stai foarte bine în ACEST MOMENT?

Pun această întrebare clienților care sunt demoralizați, demotivați sau care sunt prea critici cu ei înșiși. Mulți dintre clienți rămân blocați pe ideea că lucrurile vor fi mai bune sau vor fi diferite la un anumit moment în viitor (atunci când vor fi obținut lucrul x sau y) în loc să aprecieze ceea ce au (sau ceea ce sunt) ÎN ACEST MOMENT.

SFAT: Folosește cu delicatețe și cu onestitate această întrebare. Dacă dorești, poți adăuga ceea ce ai observat la persoana respectivă în calitate de coach. De exemplu: “Întreb asta pentru că văd ești o persoană inteligentă, activă și căreia îi pasă mult de lucrurile x și y”. Nu cred că mai e nevoie să menționez că observația trebuie să fie sinceră și să se bazeze pe niște calități reale pe care le-ai observat.

10. Care a fost cel mai mare câștig al tău în urma sesiunii de azi?

Întreb acest lucru la sfârșitul fiecărei sesiuni de coaching. Această întrebare îl provoacă pe client să se gândească la beneficiile obținute în urma ședinței de coaching și să analizeze ce anume a învățat și în ce direcție s-a dezvoltat – și dacă aceste lucruri sunt ceea ce contează pentru el/ea. Pe lângă faptul că am aflat ce contează cel mai mult pentru clienții mei, această întrebare m-a ajutat, de asemenea, să înțeleg cu adevărat de ce vin oamenii la coaching.

SFAT: O altă variantă a acestei întrebări este: “Ce anume consideri că ai câștigat în urma sesiunii de astăzi?”

Dacă aveți alte întrebări preferate pe care le folosiți în sesiunile de coaching, m-aș bucura să le împărtășiți cu noi în rubrica de comentarii de mai jos.

Categories: Coaching

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *