O să spuneți că recesiunile sunt dure pentru toată lumea – nu-i așa? De fapt, la fel cum războaiele au copiii lor de suflet (companii care o duc înfloritor în perioadele de conflict), recesiunile au și ele profitorii lor care beneficiază la greu de pe urma încetinirii economiei. În acest articol, vom arunca o privire asupra acelor industrii care înfloresc în perioade economice neprielnice (pentru unii!) și vom încerca să aflăm de ce unele companii se descurcă atât de bine atunci când toți ceilalți se străduiesc să supraviețuiască.
Este suficient să te uiți la parterul blocurilor pentru ca să vezi care sunt industriile care prosperă în vreme de criză sau recesiune. Ce tipuri de magazine vedeți: supermarket-uri, farmacii, covrigării-patiserii, bănci, coafură-frizerie și … jocuri de noroc. De ce? Hai să vedem.
1. Marile lanțuri de distribuție
Este logic că, pe măsură ce bugetele simt încordarea unei crize economice, oamenii apelează la magazinele care oferă cele mai joase prețuri. Comercianții care oferă reduceri, cum ar fi Wal-Mart Stores Inc. (WMT), se descurcă bine în orice moment, însă pot suferi în perioadele de prosperitate în care oamenii au mai mulți bani și doresc să cumpere bunuri de calitate superioară oferite de alte magazine. Pentru a rămâne competitivi, acești retaileri sunt nevoiți să își îmbunătățească gama de produse și să schimbe accentul activității lor de la preț redus la calitate. Profiturile lor suferă în acest fel fie din vânzările mai reduse în perioadele de prosperitate, fie din marjă mai mică de la produsele pe care le vând.
În perioadele dificile ale economiei, acești retaileri excelează revenind la produsele de bază (mai slab calitative, dar și mai ieftine) și, având acces la economii de scală, reușesc să ofere cele mai mici prețuri din piață. Aruncați doar o privire la ceea s-a întâmplat în marile lanțuri de distribuție cu ocazia pandemiei de coronavirus din 2020 și o să vedeți că au dispărut de pe rafturi până și produsele care nu se cumpărau deloc în vremuri normale.
Designerii și producătorii de produse finale de calitate mai slabă înregistrează, de asemenea, o creștere, pe măsură ce tot mai mulți oameni se mută de la produsele de marcă la cele generice pentru a trage cât mai mult de salariile lor reduse sau de economiile lor. S-ar putea ca oamenilor să nu le placă retailerii cu prețuri reduse, dar într-o perioadă de recesiune, cei mai mulți ajung să facă cumpărături acolo. Spre exemplu, venitul net al Walmart a crescut în 2008, 2009 și 2010, anii cei mai grei din perioada crizei economice din 2008—2009.
2. Industriile viciilor
În momentele grele, viciile se descurcă bine. Deși pare puțin contraintuitiv, se obțin mai mulți bani din industriile păcatului în timpul unei recesiuni. În vremuri bune, oameni își cumpăra pantofi noi, un televizor nou sau o mobilă nouă. În vremurile grele, dorința de confort nu dispare, ci pur și simplu se reduce: oamenii vor purta aceeași pereche de pantofi ca și anul trecut, se vor uita la emisiunile favorite la televizorul lor cel vechi, iar mobila pe care o au nu li se va mai părea atât de învechită. Însă nu vor renunța la un pahar de vin după cină, la un pachet de țigări sau la o bară de ciocolată – care sunt văzute ca niște mici cheltuieli care ajută la crearea unei stări temporare de bine într-o lume sumbră.
Cei mai mulți chiar cheltuie mai mult pe aceste vicii nevinovate decât în vremurile când economia mergea bine. În afară de iluzia unei stări temporare de bine (un fel de drog inofensiv luat în cantități mici și dese), mai există și comparația dintre cheltuielile din vremurile normale și cele din vremurile de criză. Oamenii observă că cheltuiesc cu mult mai puțin acum, în vremuri de criză, și își spun: “La cât de puțin cheltui acum, pot să-mi permit și eu să-mi iau o ciocolată sau o sticlă de vin pentru ca să mă simt bine diseară”.
Nu știu dacă ați observat, dar în perioade de criză se consumă mai mult alcool și mai multe dulciuri. Este și o necesitate fiziologică la mijloc. În condiții de criză, organismul uman consumă mai multe zaharuri pentru a face față stresului. De asemenea, tot din cauza stresului, fumătorii se pot trezi că fumează mai multe țigări ca de obicei.
Industriile viciilor se adaptează și ele în condiții de recesiune. Marile cazinouri fac tot posibilul ca să supraviețuiască atunci când economia este la pământ, însă pariurile și jocurile de noroc de cartier înfloresc. Ați observat câte stabilimente cu jocuri de noroc sunt la parterul blocurilor? În perioade de criză, oamenii joacă bani puțini, dar mai frecvent, la jocuri de noroc mărunte, populare, de masă (gen “păcănele” sau la pariuri).
La fel se întâmplă și cu prostituția: cea de lux se reduce, însă prosperă cea “de masă” și “de centură”. Iluzia unei plăceri temporare este preferată de mulți ca alternativă în situațiile de criză.
3. Unele servicii de nișă
Așteptați-vă la o scădere a activităților din domeniul serviciilor în perioadele de recesiune, deoarece companiile și familiile sunt dispuse să facă pe cont propriu ceea ce făceau alții pentru ele. Evident, scopul este de a economisi bani.
Cu toate acestea, o anumită clasă de furnizori de servicii va înregistra o creștere în perioadele grele. Companiile specializate în repararea, modernizarea și întreținerea echipamentelor și produselor existente prosperă, deoarece oamenii se concentrează să folosească echipamentele mai vechi pe care le au decât să achiziționeze unele noi. Dar echipamente mai vechi , înseamnă și reparații mai dese.
În industria construcțiilor, oamenii vor prefera mai degrabă să renoveze sau să facă mic reparații decât să construiască, iar acest lucru este valabil și pentru multe alte industrii. De exemplul, tipografiile vor trebui să-și adapteze producția de la cea de cărți poate la cea de cutii pentru luat mâncarea acasă (folosite în lanțurile de fast-food-uri) sau la cea de pungi de hârtie pentru cumpărături (folosite în lanțurile de super-market-uri sau de retaileri de orice fel – confectii, farmacii etc.).
Oameni trebuie să se mai și tundă. O să fiți mirați, dar frizeriile și … coafurile o duc relativ bine în perioade de recesiune. Vă întrebați: de ce? Păi, pe undeva, e ca și cu ciocolata și alcoolul. Unele persoane se simt bine dacă arată bine. Și vor prefera să cheltuiască niște bani pentru o nouă tunsoare sau coafură doar pentru a-și ridica moralul în vremuri de criză.
Și nu uitați că oamenii mai și mor, chiar în număr mai mare decât în perioade de prosperiate ale economiei. Ca urmare, serviciile funerare și pompele funebre prosperă sau, în cel mai rău caz, o duc la fel ca înainte. Într-o recesiune de amploare, simpla continuare a afacerii la același nivel ca în vremurile bune este, de obicei, o mare realizare.
4. Serviciile de sănătate
În vremuri de recesiune, sănătatea oamenilor este afectată prin scăderea sistemului imunitar atât datorită stresului și panicii, cât și datorită alimentației mai slabe. Ca urmare, bolile înfloresc, cele cronice se acutizează, iar spitalele private, producătorii și distribuitorii de medicamente și produse medicale prosperă (vezi ce s-a întâmplat cu prețul măștilor de protecție și cu prețul spirtului în timpul pandemiei din 2020).
5. Utilitățile
Stând acasă din cauza pandemiei, a lucrului de acasă sau a șomajului, oamenii consumă mai mult pe utilități: apă, curent electric, gaze (chiar și gunoi –gândiți-vă că gunoiul pe care îl produceați la serviciu îl produceți acum acasă: răcoritoare, șervețele, pizza, ambalaje de la comenzile cu mâncare etc.). Ca urmare, aceste companii de utilități o duc bine pe timp de recesiune. Uneori, unele dintre cele mai plictisitoare afaceri oferă cele mai consistente și interesante profituri.
6. Băncile
Poate că iar vi se pare ciudat, dar băncile vor face profit în vremuri de criză. Poate nu un profit la fel de mare ca în perioadele de prosperitate ale conomiei, dar vor face profit. În afara tranzacțiilor zilnice comisionate de la public și de la firmele supraviețuitoare, băncile vor da mai mute credite firmelor cu risc mic, dar care nu au suficient numerar pentru a trece peste perioada de criză. Dobânzile pot fi chiar mai mari, pe principiul:”Te ajut când nimeni altul nu ar face lucrul ăsta, dar te costă”. Altele își pot diminua dobânzile (umflate pe perioada când economia era prosperă) pentru a arăta că “le pasă de clienți”. Evident că astfel de tactici depind de politica și strategia băncii. Însă, stați liniștiți: ați văzut voi bancă mare să cadă? Poate numai în țări bananiere (Romania included?).
Beneficiile unei recesiuni
Cel mai mare avantaj în astfel de momente dificile este faptul că firmele încep să-și analizeze deficiențele, lucrurile pe care le-au trecut cu vederea sau de care au râs în perioadele mai bune ale economiei. Pentru companii, o recesiune înseamnă un program de îndepărtare sau de ardere generală a “grăsimilor”, din care ar trebui să iasă mai puternice și mai zvelte (iar aceasta este o veste bună și pentru investitori).
Unul dintre cele mai bune semnale pe care îl poate da o companie într-o perioadă de recesiune economică este faptul că se extinde. De exemplu, McDonald’s Corp. (MCD) a continuat să crească în perioada de recesiune din anii ’70, în pofida faptului că industria restaurantele se restrângea deoarece oamenii preferau să gătească acasă decât să iasă la restaurant. În mod similar, Toyota Motor Corp (TM) deschidea noi fabrici în S.U.A. în perioada de declin a anilor ’90, pe când cei trei mari producători autohtoni (GM, Ford și Chrysler) își închideau fabricile din cauza scăderii vânzărilor pentru mașinile noi.
Concluzii
O recesiune poate fi o binecuvântare pentru investitori, deoarece le este mult mai ușor să observe o companie puternică fără a trebui să analizeze multitudinea de firme prospere, dar frivole care apar pe perioada unei economii puternice.
Deși este bine să știți ce companii excelează într-o recesiune, investițiile în funcție de ciclurile economice pot fi dificile. Dacă investești în acest fel, fii gata să îți reajustezi portofoliul înainte ca economia să revină, deoarece aceasta va influența avansurile pe care le-au înregistrat industriile care se bazează pe recesiune.
Unele dintre companiile care se comportă bine într-o recesiune vor avea, de asemenea, rezultate bune în perioada de revenire a economiei; altele își vor schimba/adapta afacerea pentru a profita de revenire. Cu toate acestea, multe vor pierde teren în fața companiilor care tind să concureze pe piețele puternice – firmele financiare, cele de echipamente tehnologice, IT și alte industrii care avansează rapid. Cumpărarea de acțiuni în perioade de recesiune la momentul potrivit și din industriile menționate mai sus poate oferi o protecție portofoliul dvs. în timp ce așteptați ca economia să revină.
Dacă mai știți și alte industrii care prosperă în perioade de recesiune, m-aș bucura să mi le spuneți la rubrica de comentarii.
0 Comments