O întrebare pe care și-o pun adesea conducătorii de organizații este: “Cum pot să motivez oamenii pentru ca să facă lucrurile pe care eu le doresc de la ei?”. Răspunsul este simplu: nu poți să-i motivezi. Ei deja sunt motivați de ceva. Tu trebuie să afli ce anume îi motiveaza și să folosești acesta cunoaștere pentru a canaliza energiile lor spre îndeplinirea obiectivelor tale.

Iată mai jos 10 principii de bază pe care le-am învățat despre motivare.

1. Toți oamenii sunt motivați.

Tot ceea ce trebuie să faci este să creezi ocazia potrivită și să dai direcția dorită motivării lor. Fără asta, ei vor tinde să urmeze propriile lor căi. Oamenii pot să se miște în mod energic, dar spre propriile lor scopuri. Noi cei care suntem în management trebuie să îndreptăm motivările lor spre rezultatele pe care dorim să le obținem.

2. Oamenii fac ceea ce fac pentru motivele lor, nu pentru ale tale sau ale mele.

Trebuie să le arătăm oamenilor ce avantaje vor avea dacă urmează obiective și dezvoltă comportamente care sunt în folosul firmei. Putem să le facem asta prin oferirea de recompense si recunoaștere, făcând apel la mândria lor, la orgoliul lor, la dorința de a realiza performanșe deosebite sau de a fi persoane de succes.

3. Oamenii se schimbă datorită suferinței.

Atunci când suferința de a rămâne neschimbat devine mai mare decât suferința cauzată de schimbare, oamenii se vor schimba. De exemplu, unii oameni nu au început să cumpere automobile mai mici și mai economice până când suferința pricinuită de prețul ridicat al benzinei nu a devenit mai mare decât suferința cauzată de automobilele mai puțin spațioase și mai puțin puternice.

4. Cheia comunicării eficiente este identificarea.

Atunci când ceva devine personal, devine important. Atunci când clienții și/sau angajații noștri încep să se identifice cu ceea ce suntem noi (cu firma noastră), abia atunci încep să se întâmple lucruri bune cu adevărat. Oamenii vor să cumpere, de fapt, siguranța și astfel o firmă de asigurări precum Prudential nu vinde doar asigurări, ci vinde pacea și liniștea sufletească. Gooogle sau Amazon nu vad doar un spatiu de depozitare a fotografiilor, ci ne invită să ne încredințăm amintirile în deplină siguranță că acestea nu se vor pierde și vor putea fi văzute oricând de toți cei dragi. Iar Orange nu ne oferă doar servicii de telefonie, internet și transfer de date, ci ne aduce mai aproape unul de celălalt.

În relația cu angajații, nu este suficient să facem apel la loialitatea lor față de organizație. Angajații au nevoie de motive personale pentru a oferi această loialitate. Atunci când introducem un nou program în organizație sau facem o restructurare, vom obține mult mai ușor consimțământul angajaților dacă le arătăm cum această schimbare va fi în folosul lor.

5. Cea mai bună metodă pentru a capta atenția oamenilor este să fii atent la ei.

Asta înseamnă să-i asculți activ, să fii prezent pentru ei și nu numai doar să auzi ceea ce spun. Dacă îi asculți cu atenție destul timp, oamenii îți vor spune deschis grijile și problemele lor. Trebuie să găsim timp pentru a asculta în mod real angajații si colaboratorii noștri si trebuie să ne facem timp pentru a-i cunoaște, nu numai dupa nume, ci și sub aspectele intereselor și aspirațiilor pe care le au. Acest lucru nu trebuie făcut de parcă i-am interoga, ci ar trebui să avem niște discuții amicale, deschise, să ne intereseze sincer cum se simt, ce au făcut în weekend, ce au de gând să facă în vacanță etc. și sa-i ascultam atunci când ne oferă astfel de detalii. S-ar putea să fiți surprinși de câte lucruri uimitoare și utile pentru gestionarea relației cu eu o să aflați în acest mod.

6. Mândria este un motivator puternic.

Fiecare om este mândru de ceva, de o realizare a sa, de niște aptitudini și cunoștințe pe care le posedă, de familia sa etc. De îndată ce aflam ce anume îi face pe angajații noștri să fie mândri, putem utiliza aceasta informație pentru a dirija motivația lor. Mândria este strâns legată de stima de sine. Robert W. Darvin care a creat câteva firme, între care Scandinavian Design spunea: “Numai un singur lucru contează în afaceri: cum să clădești stima de sine a angajatilor. Ceea ce ei simt față de ei înșiși, vor da și clienților.”

7. Nu poți schimba oamenii, poți schimba doar comportamentele lor.

Pentru a schimba comportamentele trebuie să schimbi sentimentele și convingerile. Asta cere mai mult decat instructaje și cursuri: cere educație.  Atunci când instruiești oamenii, nu faci decât să îi înveți cum să realizeze o anumită sarcină. Însă atunci când îi educi este vorba de ceva mult mai profund, care presupune implicarea sentimentelor și a convingerilor.

8.   Percepția angajatului devine realitate pentru șef.

Atunci când vorbim cu angajații, ei nu răspund la ceea ce spunem noi, ci la ceea ce înțeleg ei din ce spunem noi. Când subalternii observă cum ne comportăm noi, ei răspund la ceea ce percep ei că facem noi și încearcă să se ia la întrecere cu noi. Ei ajung la concluzia că așa cum te comporți tu, ai dori să se comporte și ei.

9. Vei obține în mod constant comportamentele pe care le aștepți și pe care le sprijini în mod constant.

Caută să găsești mijloace pentru ca să răsplătești angajații pentru că realizează lucrurile pe care le dorești. Recompensele pot fi stimulente bănești, materiale, premii sau măcar o simplă recunoaștere publică a muncii bine făcute. Ranforsarea poate fi pozitivă sau negativă. Dacă angajații își dau seama că un anumit comportament duce la câștiguri mai mici, mai multe ore de muncă sau la situații nefavorabile pentru ei, atunci ei își vor ajusta comportamentul.

10. Noi ne apreciem pe noi înșine după motive sau intenții, dar îi judecăm pe alții după comportamente sau acțiuni.

Avem tendința de ne scuza pe noi înșine pentru comportamente pe care nu le acceptăm la alții. Dacă un subaltern întârzie, o face fiindcă este iresponsabil și nu e interesat de munca lui. Noi, în schimb, venim târziu la lucru, fiindcă avem alte lucruri mai importante și mai necesare de făcut. Atunci când oamenii se comportă în moduri nedorite, nu încerca să cauți motivele lor și să le schimbi. Ocupă-te direct, doar de comportament. Nu poți să le schimbi ușor motivele, dar prin motivare pozitivă sau negativă poți influența mai repede acțiunile lor și comportamentul lor.

(Traducere și adaptare după: Nido Qubein, Ten Principles of Motivation, apărută în Executive Excellence, pag. 12, Oct. 2003)

Categories: Afaceri

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *