În calitate de coach (antrenor) este de datoria ta să ajuți la identificarea acestor interferențe și la eliminarea lor. Coaching-ul nu oferă sfaturi și nici nu impune cunoștințe sau modele persoanelor aflate într-un astfel de proces. Life coaching-ul este despre eliminarea obstacolelor și nu despre adăugarea unor noi obstacole. Coaching-ul se concentrează pe echilibrarea tuturor domeniilor vieții clienților tăi. Un coach crede în permanență că oamenii au toate resursele necesare pentru a-și rezolva problemele și consideră că sarcina lui constă în a-i ajuta pe oameni să conștientizeze și să elimine obstacolele care îi împiedică să le rezolve și să se dezvolte.

„Life coachingul elimină interferențele care stau între clienți și atingerea potențialului lor.”

În cartea “The Inner Game of Tennis” („Jocul interior de tenis”), Tim Gallwey afirma că antrenamentul poate fi definit prin formula: „Potențial minus Interferență este egal cu Performanță”.

„Potențial – Interferență = Performanță”.

Este de datoria ta ca și coach (antrenor) să-ți ajuți clientul să identifice interferențele și să le elimine. Pare destul de simplu, nu-i așa? Doar pare.

Coaching-ul de viață nu are absolut nimic de-a face cu oferirea de sfaturi, iar acest lucru poate fi greu pentru tine când știi răspunsul. Și, de cele mai multe ori, vei ști răspunsul. Puterea ta constă în a permite clienților tăi să găsească singuri răspunsurile.

Aceasta este o veste bună pentru coachi (antrenori), deoarece a da sfaturi nu este atât de ușor pe cât pare. Traseul de a oferi sfaturi are responsabilități uriașe. Dacă tu crezi că trebuie să oferi întotdeauna un răspuns, vei deveni foarte stresat și împovărat de necazuri inutile.

Pentru a te asigura că înțelegi importanța acestui lucru, permite-mi să ți-l repet repet:

Coaching-ul nu înseamnă să le oferi sfaturi clienților tăi.

Mulți dintre cei mai remarcabili coachi au puține (sau deloc) cunoștințe sau experiență în domeniile în care acționează clienții lor. Această limitare sau absență de cunoștințe în domeniul de activitate al clientului nu împiedică un coach să-l ajute pe clientul său în a-și descoperi potențialul său. De cele mai multe ori, este chiar un avantaj în a nu ști prea multe despre aria de expertiza a clientului tău pentru că te ferește de a cădea în capcana oferirii de sfaturi. Ca și coach trebuie să îl ajuți pe clientul tău să-și identifice și să-și depășească convingerile limitative despre potențialul său sau despre problemele sale. Convingerile limitative sunt o componentă principală a interferențelor de care discutam mai sus.

De asemenea, coaching-ul nu înseamnă a impune cunoștințe sau informații clienților tăi.

Trebuie să-ți stăpânești dorința de a le spune clienților cum ar trebui să facă ceva. Un coach remarcabil atrage răspunsurile clienților în timp ce îi îndrumă către autodescoperire.

Acest lucru poate suna ciudat, dar, dacă tu crezi cu adevărat că clienții tăi au toate resursele de care au nevoie, atunci tot ceea ce trebuie să faci este să-i ajuți să găsească cea mai bună cale către rezultate de succes. Clienții tăi vor fi întotdeauna mai dedicați ideilor și planurilor pe care și le propun dacă le desoperă ei decât dacă sunt trasate de tine.

Ca urmare, life coaching-ul este un proces absolut simplu. Tot ce trebuie să faci este să îl ajuți pe clientul tău să elimine obstacolele (fără a adăuga altele noi) și să câștige echilibru în toate domeniile vieții lor.

Obstacolele sunt diferite pentru fiecare client și, de asemenea, pentru fiecare coach (antrenor). Aceste diferențe fac coaching-ul atât de atractiv și de provocator. Un obstacol este orice lucru care îi împiedică pe clienții tăi să-și atingă potențialul de succes. Cel mai mare obstacol cu care te vei confrunta va fi  reprezentat de sistemele de convingeri ale clienților tăi. Iată câteva tipuri comune de obstacole pe care le vei întâlni în timpul ședințelor de coaching.

1. Lipsa unei viziuni/misiuni clare

Clienții tăi nu au o viziune sau o imagine clară a ceea ce doresc sau o declarație de misiune (o propoziție sau două despre cine sunt și ce reprezintă). De foarte multe ori mi se întâmplă ca cei care apelează la serviciile mele de coaching să nu aibă o idee clară (sau să aibă niște idei foarte vagi) a ceea ce doresc să facă în viață. Coaching-ul de succes se bazează pe oameni care știu exact ce vor să obțină în sesiunile tale de coaching sau în viața lor.

2. Obiective “împrumutate”

Unii clienți pot veni la tine cu mai multe obiective sau rezultate pe care doresc să le obțină. Dacă nu sunt motivați să obțină unul dintre aceste obiective/rezultate pe care le declară, este posibil ca acesta să nu fie al lui, ci al partenerului sau al altui membru al familiei (părinți, bunici, frați etc.). În acest caz, va trebui să îți ajuți clienții să identifice ceea ce își doresc. Trebuie să îi faci să vadă care sunt câștigurile personale pe care le vor avea dacă își urmăresc propriile obiective și care sunt obstacolele și neajunsurile pe care le vor întâmpina dacă vor urmări obiective care nu sunt ale lor.

Am avut multe astfel de cazuri în care clienții veneau la mine cu obiective care nu erau ale lor. Cazul care îmi vine în minte acum este cel al lui Florin care venise la mine având ca obiectiv să devină un doctor cu renume (și a realizat că, de fapt, ăsta nu era visul său, ci era visul părinților săi – ambii medici), iar acum conduce o afacere de succes în domeniul producției, într-un mare oraș al României (s-a mutat din orașul natal, tocmai pentru a scăpa de presiunea majoră a părinților).

3. Sinele pe ultimul loc

O definiție a cuvântului „dezinteresat” este „mai puțin pentru sine”. Aceste clienții care se pun pe ei pe ultimul loc sunt “martiri”. Trebuie să muncești din greu la re-cadrarea lor. Amintește-le unor astfel de clienți regulile companiilor aeriene. Atunci când însoțitorii de bord, înainte de decolare, fac instructajul referitor la acțiunile care trebuie întreprinse în caz de pericol la bord, aceștia menționează o regulă care spune părinților să își pună masca de oxigen înainte de a face același lucru pentru copiii lor. Acest lucru poate părea egoist, însă nu este întâmplător, ci asigură cele mai bune șanse de supraviețuire pentru copii.

Întrebați un astfel de client cum va beneficia întreaga familie atunci când acesta este sănătos, bogat, fericit și întreg. A acorda timp prețios pentru a dezvolta și atinge obiectivele de sănătate și venit pentru a asigura viitorul întregii familii este ceea ce trebuie să facă un astfel de client, iar nu a se sacrifica pentru ceilalți.

De cele mai multe ori, această problemă apare din familie, acolo unde unul dintre părinți (sau ambii) au ținut morțiș să le scoată ochii copiilor lor cu “marele sacrificii” făcute de ei pentru copiii lor, pentru ca acești copii să aibă o viață mai bună, mai ales pe partea materială. Ți se pare cunoscută povestea? Ai avut de toate, dar nu ai avut parte de iubirea părinților? Asta este una dintre problemele care apare des în familii (mai ales cele mono-parentale, dar nu numai). “Trebuie să mă iubești și să mă respecți pentru că m-am sacrificat pentru tine” – este mesajul pe care îl transmite (mai mult sau mai puțin voalat) un astfel de părinte către copilul-victimă.

Am avut o clientă care, deși putea să-și facă propria viață și să plece de acasă, nu se putea desprinde de mama ei pentru “sacrificiile” făcute (deși mama ei era femeie în toată firea, pe picioarele ei, nu suferea de vreo boală sau de-mai-știu-eu-ce-fel de invaliditate). Cu toate că a trebuit să reziste la avansurile făcute de partenerului mamei care locuia în același apartament cu mama (mama fiind despărțită de tatăl clientei), a durat foarte mult până când fata a reușit să facă declicul și să se mute.

4. “Sunt prea bătrân/tânăr pentru asta!”

Unii clienți susțin că ar dori să facă ceva și apoi vor respinge imediat obiectivul propus dând vina pe vârstă. Se simt prea bătrâni (sau prea tineri) pentru a începe. Trebuie să înțelegi asta. Chiar și așa, au încă vise și obiective. Este de datoria ta să-ți încurajezi clienții să-și realizeze visele. Începe prin a lua în considerare obiectivele mai ușor de atins pe care le pot încerca. Ajută-i să guste din succesele mai mici pentru a-i motiva să lucreze la visul lor inițial. Astăzi, când scriu acest capitol, un bărbat de 55 de ani a ales să alerge pentru prima data în viața lui la marathon,, iar un altul de 43 de ani este în anul II la prima lui facultate.

5. Probleme financiare

Clienții pot veni la tine pentru ajutor în rezolvarea problemelor financiare. Trebuie să îți fie absolut clar că nu ești consilier financiar și că orice acțiune convenită între tine și clienții tăi se face fără obligație sau răspundere. Și atunci ce poți face într-o astfel de situație? Cere clientului tău să-și identifice și să-și listeze cheltuielile și veniturile personale/familiale și să vadă de unde apar problemele. Dacă e de la venituri, ajută-l să conștientizeze soluții de creștere a acestora. Dacă e de la cheltuieli, ajută-l să identifice soluții de control și diminuare.

Următorul pas este ca aceștia să consulte un consilier financiar calificat. Explică-i că vei fi acolo pentru client pentru a-l ajuta odată ce va avea acțiuni clare stabilite împreună cu consilierul lor financiar. Nu oferi sfaturi financiare și nu recomanda modalități de a-și rezolva criza financiară sau ai putea fi expus riscului de urmărire penală. Întreaga zonă este un câmp minat și cea mai sigură poziție ca și coach (antrenor) este să stai departe de aceasta dacă nu ai cunoștințe financiare solide sau calificări în acest domeniu. Poți (și trebuie), totuși, să îți ghidezi clienții spre descoperirea propriilor soluții.

6. Angajamente familiale

Acest obstacol se întâlnește frecvent. Mulți clienți îl vor folosi pentru a renunța la visele lor. Este datoria ta să-i ajuți să echilibreze nevoile și cerințele familiilor lor cu conștiința lor vinovată și cu destinul lor adevărat și ultim. Nu lăsa niciodată clienții să folosească acest pretext. Ajută-i să înțeleagă că visele lor pot fi realizate fără ca familiile lor să sufere. Explică-le faptul că, prin realizarea propriilor visuri, familiile lor vor beneficia și ele.

7. Sindromul “erou”

Acești clienți își asumă întotdeauna prea multă muncă. Sunt dependenți de muncă pentru a arata că sunt foarte buni sau pentru a fugi de problemele lor. Trebuie să descoperiți motivele din spatele acestei acțiuni. Sunt dependenți de muncă pentru că nu pot spune “nu”? Dacă acesta este motivul, recomandă-le câteva cărți foarte bune despre asertivitate sau sugerează-le să urmeze un curs scurt în care vor avea ocazia să exerseze arta de a spune “nu”.

Celălalt motiv pentru care acceptă prea multă muncă este că vor să fie văzuți ca niște “eroi”. Acest lucru este asemănător cu “martirul” – cu excepția faptului că eroul se bucură de gloria de a fi capabil să ajute și se va sacrifica de bunăvoie pentru o cauză mai mare. Dacă acesta este motivul de bază, ai putea pune întrebări pentru a expune acest lucru. Apoi continuă să încurajezi explorarea modalităților alternative de a trăi aceleași sentimente prin atingerea rezultatelor și a obiectivelor clienților tăi.

8. „Aștept ziua în care am să dau lovitura!”

Într-o bună zi numerele pe care le joc la loterie vor fi câștigătoare”. Trebuie să-ți faci clienții să contemple adevărata valoare a timpului aici și acum. Întreabă-i ce ar putea face pentru visele lor chiar acum. Dacă ai un client care dorește să dețină o casă cu vedere la mare, ce ar putea face astăzi, chiar și un pas cât de mic, pentru a se apropia de realizarea visului său? De exemplu, ar putea investiga costurile legate de acest tip de case; ar putea inspecta locația propusă a casei sau ar putea face un plan pe termen lung care să includă toate activitățile care trebuie făcute pentru a-și atinge obiectivul final. Subliniază cu blândețe că, punându-și credința pentru viitor în șansele limitate de câștig la loterie, nu face decât să renunțe la libertatea supremă. Aceasta este libertatea de a-și asuma controlul asupra vieții proprii prin luarea unor decizii pozitive care să obțină rezultatele pe care le dorește.

9. Drum înfundat

Dacă clienții tăi se află pe un drum al vieții sau pe un traseu de carieră și nu văd o cale de ieșire, cere-le să facă o listă cu toate locurile de muncă, cariere sau profesii pe care le-ar putea-o face dacă nu ar avea restricții. Explică-le faptul că ei trebuie să noteze cât mai multe idei deoarece aștepți de la ei o listă foarte lungă. Ar trebui să îți trimită o copie a listei înainte de următoarea sesiune de coaching.

Următorul lor pas constă în prioritizarea listei în ordinea:

  • “posibilitatea/probabilitatea de realizarea” (ușor de pornit),
  • „eficiența costurilor”,
  • „impactul asupra familiei” și
  • „impact asupra sinelui”.

Clientul acordă apoi fiecărei idei o notă între 1 și 4 (unde 1 reprezintă cea mai bună alegere) pentru fiecare dintre aceste patru categorii și apoi un total simplu pentru fiecare idee în parte. 16 este scorul maxim pentru orice idee și 4 este scorul minim. Ideile cu cele mai mici scoruri sunt ideile prioritare la care să începeți să lucrați.

Trebuie să-ți ghidezi clientul pentru a-și descoperi prioritizarea sarcinilor.

Pur și simplu pune întrebări deschise până când ei decid ideile care este ideea pe care o vor adopta. Apoi antrenează-i pentru realizarea schimbării.

10. “Nu am avut timp …”

Acești clienți revin din când în când fără a finaliza o sarcină pentru că „nu au avut timp”. În mod normal, aceasta nu este o problemă reală (pentru că timpul ți-l faci și ți-l prioritizezi în funcție de importanța pe care o acorzi sarcinii respective), însă reprezintă o obstrucție a angajamentului luat.

Problemele de timp autentice sunt ușor de rezolvat prin sugestii făcute clienții tăi pentru a participa la un curs de management al timpului sau pentru a citi o carte despre managementul timpului. Dacă descoperi o problemă de angajament, trebuie să confrunți clientul tău în legătură cu comportamentul pe care îl are și să-i amintești de angajamentul pe care și l-a luat față de sine și față de tine.

Amintește-i de beneficiile de care a spus că se va bucura atunci când își va atinge obiectivul.

Provoacă-l să identifice motivele pentru care nu reusește, în mod constant, să se țină de promisiuni.

11. Dependent de adrenalină

Unii dintre clienții tăi pot fi epuizați pentru că muncesc prea mult și se relaxează prea puțin. Ei își iau energia din adrenalina crizelor în care intră. Ei susțin că au performanțe mai bune atunci când au termene limită strânse. Le place agitația și zgomotul, și s-ar putea să nu vrea să renunțe la acestea. Asigurați-i pe acești clienți că agitația și zgomotul de a-și atinge obiectivele prin propriile eforturi este o euforie la fel de puternică, dar sănătoasă și de durată.

12. Prins în capcană

Clientul vrea să ducă o viață mai simplă, dar se simte incapabil să trăiască fără lucrurile materiale pe care le oferă stilul său de viață actual. Cere acestor clienți să scrie o listă cu toate motivele pentru care își doresc o viață mai simplă și toate motivele pentru a rămâne în stilul de viață actual. Utilizează o listă de priorități similară cu cea descrisă la obstacolul nr. 9: Drum înfundat. Coaching-ul înseamnă să-ți ajuți clienții să atingă echilibrul cu toate domeniile vieții. Pentru acești clienți, fixarea lor asupra materialismului îi scoate de pe poziția de echilibru.

Categories: Coaching

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *