CUM PUTEM SCĂPA DE OBSESIA FOSTULUI/FOSTEI

Nu voi mai avea niciodată un partener ca cel de dinainte!” spun de cele mai multe ori persoanele părăsite. Chiar așa să fie? Cum ați ajuns la concluzia asta? Aveți un glob de cristal care vă prezice viitorul? De unde știți că așa va fi? Cu aceeași logică ați putea afirma și că noua/viitoarea dumneavoastră iubire va fi mai agreabilă decât oricare alta de până acum. Nu vă pot garanta că așa se va întâmpla, dar șansele dumneavoastră cresc direct proporțional cu practica și experiența dumneavoastră. Aceasta regulă se aplică în aproape toate domeniile comportamentului uman, de ce nu și în cazul poveștilor de dragoste?

Toate aceste aspecte sunt de partea dumneavoastră. De ce ați mai fi deprimat(ă)? Aveți mai multe de oferit unei alte persoane decât oricând înainte. Oricine ar fi bucuros să vă aibă alături și sunteți și disponibil(ă).

Obsesiile noastre de zi cu zi

Imaginați-vă că tocmai v-a părăsit partenerul pentru altcineva. Mâhnirea și gelozia dumneavoastră sunt intense. Nu puteți mânca, dormi sau lucra, fiindcă mintea dumneavoastră este total absorbită de aceasta tragedie. Nimic nu vă aduce alinare, nici băutura, nici calătoriile, nici plânsul sau confesarea durerilor înaintea celor mai buni prieteni/prietene. Sunteți obsedat(ă) de gândul umilirii dumneavoastră, de ideea că veți fi întotdeauna lipsit(ă) de iubire, ca veți înnebuni. Tot timpul vă preocupă aceste idei nefericite.

Acesta este specificul ideilor obsesive.

O obsesie este un gând de care pur și simplu nu puteți scăpa.

Ea poate fi plăcută atunci când, de pildă, vă închipuiți că o anumită dorință vi se va îndeplini. Dar poate fi și dureroasă, ca în situațiile amintite. În ambele cazuri, ea vă subjugă gândirea atât de mult, încât nu mai aveți timp să vă gândiți la nici una din nenumăratele probleme zilnice curente. Eficiența dumneavoastră scade drastic, aceste idei prinzându-va creierul ca într-o menghină.

Cum scăpăm de obsesii?

Există două modalități de a stăpâni astfel de procese mentale.

Prima vizează anihilarea fundamentelor filosofice profund iraționale care vă alimentează neliniștea și temerile. Utilizați înainte de toate această metodă, aplicând-o cât mai des, pentru a preveni ca asemenea idei să ajungă să vă domine. Unii consideră însă aceasta o sarcină dificilă.

O altă metodă, care și-a făcut debutul recent în câmpul psihologiei învățării, atacă mai curând simptomele decât rădăcinile problemei. Voi descrie mai întâi această ultimă metodă, care ar putea fi numită tehnica stopării gândurilor, iar ulterior voi explica în ce fel pot fi schimbate ideile proprii sistemului nostru de convingeri.

Tehnica stopării gândurilor

Deborah Phillips, în cartea sa How to Fall out of Love (Cum să pui capăt dragostei) aplică tehnica stopării gândurilor în cazul persoanelor geloase.

Ori de câte ori suntem copleșiți de asemenea gânduri chinuitoare, să ne spunem imediat: „Gata! Ajunge!“

Spuneți asta liniștit, în șoaptă sau în gând, sau dacă credeți că e mai bine, spuneți cu glas tare.

Apoi, într-o clipă, gândiți-vă la o scenă plăcută, la o amintire dragă sau la o reprezentare fericită.

Mențineți gândul acestei scene, insistați asupra detaliilor până când vă simțiți mai bine, apoi vedeți-vă de treburile zilnice. Dacă obsesia reapare, repetați acest procedeu. Faceți asta toată ziua, ori de câte ori apar asemenea gânduri chinuitoare.

Luați-vă notițe. Veți observa că situațiile zilnice vor fi mult diferite. Nu vă pierdeți cu firea. Continuați această tehnică de distragere a atenției și veți vedea că, după câteva săptămâni, va interveni o ameliorare.

De ce avem nevoie de mai multe gânduri plăcute?

În treacăt fie zis, a avea doar un singur gând plăcut poate ajunge să ne plictisească. Să avem la îndemană mai multe gânduri plăcute pentru a conferi varietate visării noastre zilnice.

În ce constau aceste divagații plăcute? Ele pot reprezenta orice, începând cu un dineu într-un restaurant elegant, până la o partida de călărie pe un cal alb, de-a lungul unei pajiști verzi, într-o dimineață liniștită de primăvară. De la caștigarea unui titlu olimpic, până la ascultarea zgomotului ploii în mijlocul unei păduri.

Întotdeauna le cer clienților mei să aleagă o scenă odihnitoare. Și știți care este imaginea cea mai frecventă? Vacanța. O plimbare cu mașina printr-o regiune pitorească sau o plajă pe țărmul unei mări. Aceasta rămâne, însă, o problemă personală. Alegeți fiecare ceea ce vi se pare că este cel mai plăcut. Este greu să fim scoși din sărite, dacă ne concentrăm gândul asupra unor lucruri plăcute. Nu se poate ca, în același timp, să te gândești și la ceva încântător și plăcut, și la ceva înspăimântător.

Să încetăm să ne mai torturăm singuri

Omul gelos se torturează singur, plasând obiectul iubirii sale pe un piedestal înalt de sute de metri. Aceasta duce la adorare și idolatrizare. Și chiar dacă este vorba despre oameni excepționali, ei nu merită, totuși, să fie plasați printre zei și zeițe. Iar dacă se întâmplă așa, atunci pierderea lor va fi simțită, într-adevăr, ca o durere chinuitoare.

Cum putem alina această durere? Fiind sinceri față de noi înșine. Să fim realiști. Nimeni nu este perfect, nimeni nu este atât de frumos și atât de neînlocuit cum ne imaginam că este partenerul nostru. Totul este o născocire a imaginației. Coborați-vă partenerul înapoi pe Pământ, printre ceilalți muritori de rând. Să terminăm cu glorificarea oamenilor care nu sunt nici zei, nici lipsiți de cusururi și de meschinarii. Să fim onești cu noi înșine și cu ei. Să-i vedem exact așa cum sunt în realitate și nu doar prin trăsăturile lor frumoase și admirabile. Iubitul/iubita este și el/ea un om, și ca orice om este supus greșelilor, nebuniilor și eșecurilor.

Tehnica situațiilor ridicole

Daca privim astfel iubitul/iubita infidel(ă), atunci nici pierderea lui/ei nu ne va durea atât de mult. Iar dacă această metodă nu dă roade, să facem un pas mai departe. Să luăm în cosiderare nu doar trăsaturile sale negative, ci să ne imaginăm persoana respectivă și într-o situație ridicolă.

Îi place partenerului dumneavoastră să fie îngrijit și bine îmbrăcat? Atunci încercați să vi-1 imaginați căzut pe burtă în noroi, cu fața murdară, hainele lipite de corp, mustind de mocirla neagră. Sau îi place să se afle în centrul atenției? Se simte excesiv de important? Face pe grozavul? Sau vă cicălește mult și vă găsește tot timpul greșeli? Atunci încercați să vi-l imaginați primind în față un tort cu frișcă. Nu-i așa că e amuzant? E o gluma inocentă pentru că există numai în mintea dvs.

Lasati un comentariu